Smaken verschillen!

Vorige week organiseerden wij een koffieproeverij, daar kijken wij altijd naar uit, zeker wanneer het proefteam uit meerdere personen bestaat. Zeven man sterk kwam een koffie voor op het werk uitzoeken. Wat opmerkingen over onze koffies tijdens de proefsessie: “lekker!, veel te sterk, bitter, mooie creme laag, ik proef een zuurtje, o dat vind ik juist wel lekker, wat jij proeft, nee dat proef ik niet hoor.

Smaken verschillen, daar hebben wij dagelijks mee te maken. Waar ik mij over verbaas is dat de meningen over eten soms groots worden uitgemeten via de (sociale) media. Twee weken geleden werd er een stuk in een landelijke krant geplaatst waarin drie restaurants zeer kritisch werden beoordeeld op smaak. De schrijver bleek een werknemer van een ander restaurant uit de regio te zijn. Maar we weten toch allemaal dat….. smaak heel persoonlijk is en daar niet over te twisten valt!

Het stuk uit de krant zette mij aan het denken. Waarom willen wij dergelijke berichten zo graag delen? Is het, in geval van een negatieve beoordeling, niet eerlijker om de ondernemer een bericht te sturen met de op- en aanmerkingen. De ondernemer wellicht een tweede kans te geven en daarna een recensie te schrijven? Misschien had de kok zijn dag niet, is de bediening nieuw of is het decor net niet je smaak (dat nepbloemetje op tafel mag echt wel vervangen worden door een echte) maar is dat bij een tweede bezoek toch net iets anders.

Wanneer er dan toch een negatieve recensie geschreven wordt, probeer deze dan goed te onderbouwen en daarbij de feiten te omschrijven en niet de smaak. Kijk een koud stukje vlees (dat warm had moeten zijn) begrijpen we allemaal, maar te zout? Dat is dan weer afhankelijk van je smaak. Tsja en dat een appel misschien net niet bij rettich past in je smaakbeleving kan, maar het keukenteam vond het waarschijnlijk een geweldige combinatie!

In mijn naïviteit ga ik er nog vanuit dat negatieve recensies ook daadwerkelijk ervaringen betreffen, maar niets is minder waar. Wat blijkt nu uit onderzoek van Koninklijk Horeca Nederland (KHN) 60% van de horeca ondernemers wordt gechanteerd met een negatieve recensie. Gasten zouden forse kortingen bedingen of een gratis kop koffie voor het niet plaatsen van een negatieve recensie op beoordelingswebsites.

En dan hebben we, tot mijn grote verbazing, ook nog de neprecensies! Er nog nooit gegeten hebben maar wel een meestal slechte recensie plaatsen. Het moet niet gekker worden.

Misschien moeten die online beoordelingssites maar opgeheven worden en gaan we terug naar de “old school” mond-tot-mond reclame. Is die er niet dan moeten we ons maar gewoon weer laten verrassen…

En dan te bedenken dat een lekkere kop koffie wordt ingezet als chantagemiddel….

Gevonden opmerkingen:

 “Voor de tweede keer hier gegeten. De eerste keer was het eten aan de zoute kant zoals hierboven ook in een recensie staat. Vandaag echter (…), nog veel zouter (…)” Iens

“Zeer slechte keuken en bediening” Restaurantbeoordeling

“(…) biologische appels uit de eigen boomgaard, en geraspte rettich. Over smaak valt niet te twisten, maar wij vonden dit een nogal bijzondere combinatie en niet lekker (…)” Iens

“(…) De amuse vooraf was waterig, flauw en zonder smaak. (…) daarna een voorgerecht van tonijn en coquille. Beiden goed van smaak, maar de garnering was qua smaak niet in balans. (…) mabré van gekonfijte eend: die was OK, maar ook daar was de garnering qua smaak niet in balans en op sommige punten zelfs in disbalans.” Iens

“(…) over de kwaliteit van het eten kan ik kort zijn :het beantwoorde niet aan onze verwachtingen gezien de vele positieve recensies elders op de site (…)” eet.nu

met name keuken en bereiding is zeer slecht, zeker ten opzichte van de prijs.” Restaurantbeoordeling

“Friet die zelfs met veel mayonaise niet is weg te krijgen. Trechter in je mond en stampen is de enige manier. Hoe afgestompt moet je zijn om dit te serveren. Echt verschrikkelijk.Friettest 2016, nummer 151

“Liefhebbers van koffie hebben eigenlijk niets bij La Place te zoeken. Je staat lang te wachten op een paar koppen treurigheid. En toch zit La Place dag na dag vol met koffieleuten” Koffietest 2015 nummer 109

Neem een spons en snijd daar platte plakken van, 6 minuten frituren en je hebt de oliebollen van Parel. Let op: niet gebruiken als vetbol voor de vogels. Dat zou dierenmishandeling zijn.” Oliebollentest 2015

Marlous Knol
Ten Have